Sinemada Netlik Derinliği

Kategori: Sema Fener Yazıları | 0

NETLİK DERİNLİĞİ

Günümüzde, sahnenin  “Netlik Derinliği” nde yapılan değişiklikler görsel hikaye anlatımının önemli araçlarından bir haline dönüşmüştür. Uzun metraj sinema filmlerinin yanısıra Türk ve Yabancı televizyon dizilerinin neredeyse tümünde rahatça gözlemleyebileceğimiz bir uygulamadır.

Bu uygulamayı kısaca aşağıdaki şekilde tanımlayabiliriz; Netlik derinliği (DEPTH OF FOCUS) kameranın önünde yer alan bir sahnenin kabul edilebilir netlikte olan en yakın ve en uzak noktaları arasındaki mesafedir.

Netlik Derinliği fazla olan çekimlerde ön, arka ve orta  plan nettir.

Netlik Derinliği Fazla

Eğer sığ bir netlik derinliği  ile çalışırsanız konunun tümü net görüntü vermez . Sahnenin ön, arka veya orta planları net olmaz, bu da resmi bozan ön ve arka planların izole edilebilmesi veya özel bir etki yaratmak için sıklıkla tercih edilen bir durumdur.

Özellikle iki kişi arasında geçen diyalog sahnelerinde herhangi bir anda vurgulamak istediğimiz oyuncuyu kamera objektifinin netlik derinliğini değiştirerek net veya bulanık hale getirerek izleyici ilgisini değiştirebiliriz.

Ön Plan Net, Arka Plan Bulanık

Arka Plan Net, Ön Plan Bulanık

Orta Plan Net , Ön ve Arka Plan Bulanık

Netlik derinliğini etkileyen dört faktör vardır; algılayıcının boyutu, netlik halkası üzerinde seçilen mesafe, objektifin odak uzunluğu, f stop değeri.

  • Kamera algılayıcısında kullanılan CCD’nin boyutu ne kadar büyükse netlik derinliği o kadar azalır. 35mm film boyutuna sahip olan CCD ve CMOS yongalara sahip olan kameralar ile netlik derinliğini azaltmak mümkündür.
  • Odak uzunluğu fazla ise netlik derinliği küçüktür, kısa ise netlik derinliği fazladır. Örneğin, geniş açı mercekler daha geniş netlik derinliğine, telefoto mercekler ise     kısa netlik derinliğine sahiptir.
  • Sabit bir obje mesafesi için mercek açıklığı küçüldükçe netlik derinliği artar, büyüdükçe azalır. Örneğin; f11 merceğin netlik derinliği fazla. F4 merceğin ise azdır.