Sinema Akımları ve Filmler
Günümüz sinema akımları düşünülünce dönemden döneme popüler olan sinema türleri dışında tüm dünyada sinema yapımcılarının hedef kitlelerini belirleyen üç temel akımdan bahsedebiliriz.
Mainstream (Ana Akım) Sinema:
Her ülkenin sinema endüstrisinin yatırım yaptığı, yüksek bütçeli ve her tür seyirciye hitap eden filmler. Bu filmler popüler konuları işler, fazla sayıda kopya ile çok geniş bir dağıtım ağında özellikle çoklu salonlu sinemalarda gösterime girerek, değişik medyalarda gösterilirler ve dağıtımın ardından yoğun pazarlama kampanyaları ile filme ait yan ürünlerden de kazanç sağlarlar.
A sınıfı oyuncular ile fazla sayıda pahalı mekanlarda çekilen filmlerdir. Uzunlukları 90dak. ile 180dak. arasında değişebilir.
Sinema akımları içinde en baskın Ana Akım Sinema örneklerinin tanımı ülkeden ülkeye değişmekle beraber global anlamda düşünüldüğünde akla, en büyük sermayeye ve geniş dağıtım ağına sahip olması açısından, Hollywood Sineması gelir.
Batman, Spiderman, Lord of Rings. Transformers, serileri vs gibi yapımlar bu türe örnek olarak verilebilir.
Sanat Sineması:
Ana Akım sinemaya, popüler kültüre karşı duruşları ile “sanat sanat içindir” anlayışını uygulayan filmler…
Bu tarz sinema akım ürünleri filmler taşıdığı değerler ve getirdiği yenilikler açısından sınırlı dağıtım olanakları ile ticari sinemalarda yer bulamayarak genelde kısıtlı bir seyirci kitlesine ulaşabilirler.
Uzunlukları genellikle 60 dak. civarındadır ve fazla ünlü olmayan oyuncularla çalışılır.
1934 L’Atalante – Jean Vigo
1941 Citizen Kane – Orson Welles
1953 Tokyo Story – Yasujiro Ozu
1964 The Gospel According to Saint Matthew – Pier Paolo Pasolini
1966 Andrei Rublev – Andrei Tarkovsky
1978 Days of Heaven – Terence Malick
1982 Fanny and Alexander – Ingmar Bergman
1996 A Clockwork Orange – Stanley Kubrick
2002 Mulholland Drive – David Lynch
2009 The White Ribbon – Michael Haneke
2015 The Gift – Joel Edgerton
Bağımsız Sinema:
Sinemayı kendini ifade etme biçimi olarak gören, çoğunlukla sıra dışı konuları ele alan ve düşük bütçelerle çekilen filmler.
bu sinema akım’ının ürünleridir.
Büyük stüdyoların dışında çekilen bu filmler daha önce işlenmemiş konulara yenilikçi bakış açılarını uygulayan ve bu yenilikçi fikirleri ile sinema anlatımını geliştiren deneysel filmlerdir. Bu tür sinema tarihine bir çok “Ataeur” yönetmen kazandırmıştır. Bağımsız filmler kendilerine her ülkede yer bulabilmelerine rağmen en iyi örneklerini yine Amerika’da vermişlerdir. Spike Lee, Kevin Smith, Bryan Singer, Sofia Coppola, Darren Aronofsky gibi isimler Amerikan sinemasının çıkardığı bağımsız yönetmenlere birer örnektir
1959 Shadows (1959), Yö. John Cassavetes
1973 Mean Streets (1973), Yö. Martin Scorsese
1974 Dark Star (1974), Yö. John Carpenter
1974 The Texas Chain Saw Massacre (1974), Yö. Tobe Hooper
1979 Mad Max (1979, Aus.), Yö. George Miller
1984 Blood Simple (1984), Yö. Joel Coen
1984 Stranger Than Paradise (1984, W. Ger/US), Yö. Jim Jarmusch
1984 The Terminator (1984), Yö. James Cameron
1989 Drugstore Cowboy (1989), Yö. Gus Van Sant
1989 Sex, lies, and videotape (1989), Yö. Steven Soderbergh
1992 El Mariachi (1992), Yö. Robert Rodriguez
1992 Reservoir Dogs (1992), Yö. Quentin Tarantino
1994 Clerks (1994), Yö. Kevin Smith
1995 The Usual Suspects (1995), Yö. Bryan Singer
1998 Run Lola Run (1998, Ger.), Yö. Tom Tykwer
1999 Being John Malkovich (1999), Yö. Spike Jonze
2000 Amores Perros (2000, Mex.), Yö. Alejandro Gonzales Inarritu
2000 Memento (2000), Yö. Christopher Nolan
2001 Donnie Darko (2001), Yö. Richard Kelly
2003 Lost in Translation (2003), Yö. Sofia Coppola
2004 The Passion Of The Christ (2004, It./US), Yö. Mel Gibson
2015 Mother ( 2015), Yö. Darren Aronofsky